Det har nu gått ett par veckor till i förskoleklass och vi
har satt igång med flera arbetsområden som ni kan läsa om här nedan. En viktig del av barnens dagar som inte
alltid står med på planeringen, är lekstunden! Varje dag viks en del till just
lek där barnen tränar såväl sociala regler, samarbete och turtagning som fantasi
och kreativitet.
Även arbetet med STARK, vårt värdegrundsarbete, är något som
sker kontinuerligt.
Vi har haft Skoljoggen som var mycket uppskattat av
barnen! Vi började dagen med en gemensam uppvärmning på skolgården som följdes
av att vi promenerade upp till Fålehagen.
Där hade vi en mycket trevlig förmiddag i spåret och barnen var
kanonduktiga! Flera av dem valde att springa istället för att gå. När de tagit
sig runt spåret fanns det tid för lek och tipspromenad.
Språklek
I språkleken har vi jobbat med rim
på olika sätt. Vi leker lekar och gör praktiska övningar, för att sedan arbeta
i en bok som barnen fått.
Mattelek
Matteleken har handlat om
begreppen stor-större-störst och liten-mindre-minst. Det har också handlat om ordningstalen och antal 1-5. Också här varierar vi praktiska övningar med övningar i en
mattebok.
Tema
Vi har nu dragit igång hälsa, vårt
första av tre teman. Vi har hoppat hopprep, kört Röris och haft avslappning och
massage.
NTA (Naturvetenskap och Teknik för Alla)
Vi har introducerat lådan ”Jämföra
och mäta” för barnen. Vi visade vad som finns i den och vi har tittat och
jämfört vad som är lika och olika på oss.
Veckans bokstav
Varje vecka presenterar vi en ny
bokstav för barnen. Hittills har vi hunnit med A, B,C,D. Vi börjar med att titta på en kort film på Skolplus som handlar om bokstaven. Vi lyssnar på hur
varje bokstav låter och hur den känns i munnen. Vi spårar den i luften och
målar bokstaven i en bok. Vi har veckoramsor till bokstäverna och om ni har
hört barnen sjunga om apor som dansar, brandbilar som släcker bageribränder,
champinjoner och drakar så är det våra alfabetssånger ni hört.
Syftet med bostavspresentationen
är att uppmärksamma barnen på att det finns olika bokstäver och att de alla har
sina ljud. Förhoppningen är att barnen kan koppla ihop ljudet med hur bokstaven
ser ut. Vi tränar alltså inte på att skriva dem, utan på vår skola tränar de
det i ettan.
Skapande
I september månad har skapandet gått i höstens tecken. Barnen
har fått trä upp rönnbär på tråd. Det var både pilligt och
kladdigt. Vi har målat och klippt ut
svampar.
Skogen och Året runt
boken
Den här gången fick barnen
själva gå i grupper och titta på naturen och fylla i sina protokoll. Det här är
ett bra tillfälle att träna samarbete. Det är inte helt lätt att enas om vem
som ska få hålla pennan och protokollet.
Efter promenaden stannade vi
kvar och lekte i skogen.
Vi har också pratat om
svampar och lärt oss lite mer om vilka delar de har.
Boken om mig
I Boken om mig har det nu handlat om barnen själva och om er. De har ritat sin familj och berättat om er. Det är roligt att
höra barnens uppfattning om er ålder och vad ni jobbar med. Bli inte ledsna om
ålder på er inte stämmer! Barnen har också fått ritat
sina hus.
Idrott
Nu har idrotten kommit igång på riktigt. Än så länge har det varit mest lekar i idrottssalen. Det går bättre och bättre för barnen att hålla ordning på sina saker, byta om och duscha i omklädningsrummet.
Vi vet ju alla att tiden går
fort så som vi nämnde på våra föräldramöten vi har redan nu bokat matsalen för luciafirande onsdagen den 12/12 så att ni kan skriva in det i era
almanackor. Mer info och inbjudan kommer längre fram.
Hösten är här nu så namna och se över barnens utekläder och
extrakläder!
Vi är ute varje dag.