Idag har vi firat in lovet med pyjamasparty och fredagsmys. Vi träffades tillsammans i förskoleklasserna och sjöng spöksånger och våra bokstavssånger. Efter lunch tittade vi på Alfons Åberg film och mumsade popcorn.
Matematiska resonemang och uttrycksformer
Mattelek
Vi har fortsatt att arbeta med talen 0-5 och ordningstalen. Vi har även jobbat med de geometriska objekten kub, klot, kon, rätblock, pyramid och cylinder.
Språk och kommunikation
Språklek
Vi har avslutat arbetet med rim. Nu jobbar vi vidare med meningar och ord. När vi jobbar med meningar, vill vi uppmärksamma barnen på att det är flera ord som tillsammans berättat något. Barnen har fått titta på bilder och berätta om dem och de har också fått säga snälla meningar om sina kompisar. Vi har även hunnit börja arbeta med ord och då har vi räknat ord i meningar.
Veckans bokstav
Den här månaden har vi presenterat bokstäverna E.F,G och H.
Skapande och estetiska uttrycksformer
Skapande
Den här månaden har vårt skapande gått under temat höst.
Vi har klippt ut löv i vackra färger.
Vi har också målat pumpor och spindlar.
Sång och musik
Om ni har fått höra mycket spöksånger hemma, kan det bero på att vi tränat sånger till vårt pyjamasparty.
Boken om mig
Barnen har ritat sitt hus och tränat på sin adress. De har också målat fina födelsedagstårtor. Träna gärna på er adress och barnens födelsedag!
Lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse
Skogen och året runt boken
Vi har pratat om hösten och i ett kyligt oktoberväder gav vi oss iväg till skogen för att se hur naturen har förändrat sig sedan sist. Barnen hade sedan en trevlig lekstund i skogen. Tillbaka i skolan målade barnen det vi sett, i sin Året runt bok. Barnen har också målat löv med tekniken frottage som de sedan klistrade in i sina böcker.
Tema hälsa
Under detta tema tränar vi bl.a. på att hoppa hopprep och haft Röris. Vi har också haft massage och avslappning.
Teknik
Vi har börjat arbeta med Teknik. Vi har pratat om vad teknik är och om teknik som finns runtomkring oss, så som visp, limstift, kardborreband m.m. Vi har också pratat om vad som är skillnaden mellan att rulla och snurra och barnen har då fått konstruera kulbanor med hjälp av sina händer, kapplastavar och lego. De har också konstruerat färgsnurror.
NTA
Barnen har med hjälp av pappersremsor fått mäta olika saker, t.ex. grodhopp, kroppsdelar och långa föremål. Remsorna har sedan använts till att göra diagram över de olika längderna. Syftet med arbetet är att barnen ska komma fram till att man måste ha samma startpunkt när man mäter och jämför.
S.T.A.R.K
Vi jobbar nu med T som i trygghet och har i samband med det pratat om våra Bry sig om regler Hjälpa varandra, Lyssna på varandra, Dela med sig, Låta alla vara med, Säga snälla ord. Vi pratar också om vad man kan göra om man blir arg eller om någon bråkar. Vi vill med det göra barnen medvetna om olika strategier, t.ex. att välja att gå därifrån, lugna ner sig, prata med varandra, ignorera tråkigt beteende hos andra eller självklart be en vuxen om hjälp när det behövs.
FN-dagen uppmärksammade vi med massage, en Bamsesaga som handlade om hur man löser konflikter, och så fick barnen göra varsin fredsduva. Vi berättade också lite om FN och vad de gör för världen.