Matematiska resonemang och uttrycksformer
Sifferlek
Vi fortsätter vårt arbete med siffrorna. Nu har vi arbetat
klart med 7 och även arbetat med 4 genom olika övningar. Vi har bl.a. tittat på
tärningen och klockan. Vi har räknat antal och även ordningstalen. Barnen har
jobbat vidare i sina sifferböcker.
Mattelek
I vårt arbete med Matteleken har vi jobbat med stapeldiagram,
mönster och former. Vi har tillsammans räknat olika former i en bild och sedan
gjort ett diagram för att lätt jämföra antalet former.
Vi har också pratat om olika matematiskabegrepp t.ex. stor,
liten, hög, låg.
Språk och kommunikation
Språktimmen
På språktimmen får barnen på ett lekfullt sätt bekanta sig
med bokstäver och skriftspråket. Vi har nu börjat läsa boken ”… och upp flög
Edmund” tillsammans i storbok. Därefter bekantar vi oss med bokstäverna i
språkpärmar och på Skolplus.
Språklek
Vi har fortsatt arbetet med stavelser och börjat jobba med
bokstävernas ljud.
Tema kommunikation
Vi har fortsatt med tema kommunikation. Vi har varit på
biblioteket och också haft bokprat. Barnen har varit jätteduktiga på att
presentera sina böcker och ge dem betyg. Efter varje bokprat har vi
fotograferat böckerna och stjärnorna barnen gett dem, och på så sätt har de
fått boktips av varandra.
Vi fortsätter att gå till biblioteket och låna hem böcker men då behöver inte barnen träna på att återberätta boken och ge den betyg, utan bara läsa/titta i den för att böcker är roligt! Böckerna ska även i fortsättningen tas med åter till skolan på onsdagarna om de vill låna hem en ny bok. Om barnen lånar kapitelböcker som ni inte hinner läsa färdigt på en vecka går det självklart bra att ha kvar den hemma tills ni läst ut den.
Vi fortsätter att gå till biblioteket och låna hem böcker men då behöver inte barnen träna på att återberätta boken och ge den betyg, utan bara läsa/titta i den för att böcker är roligt! Böckerna ska även i fortsättningen tas med åter till skolan på onsdagarna om de vill låna hem en ny bok. Om barnen lånar kapitelböcker som ni inte hinner läsa färdigt på en vecka går det självklart bra att ha kvar den hemma tills ni läst ut den.
Skapande och estetiska uttrycksformer
Skapande
Denna månads skapande har gått i kärlekens tecken. Vi har
”svampat” hjärtan och fyllt dem med vadd. Barnen tyckte mycket om att göra fina
nallekort till alla hjärtans dag.
Sångstund
Förutom våra dagliga sång- och rörelsestunder, har vi
träffats i förskoleklasserna och sjungit några av våra bokstavssånger
tillsammans.
Lekar, fysiska aktiviteter och
utevistelse
Skogen och Året runt
boken
Vi gick på promenad till skogen och tittade på februari och vi hade en jättehärlig förmiddag i solskenet. Det
vi sett ritade vi i vår Året runt bok.
Natur, teknik och
samhälle
Boken om mig
Barnen har fått fundera på vad de är bra på och vad de vill
lära sig och sedan rita till det. De har också fått fantisera kring vilket djur de helst skulle vilja vara.
S.T.A.R.K
Vi har arbetat med A som i ansvar. Vi pratar om vad ansvar
betyder och vi tränar på att ta ansvar för såväl saker/material som för
handlingar.
Sista veckan före lovet var det vänliga veckan. Vi passade
då på att prata lite extra om hur man är en bra kompis. Till vår hjälp hade vi filmerna
om ”Ugglan och kompisproblemet” som vi tittade på och sedan pratade om.
Elevens dag
Fredagen
före lovet hade hela F3 elevens dag, en dag då barnen själva fick välja vad de
ville göra. Dagen inleddes med att vi tittade på ”Södras talanger” i matsalen.
Elever från år 1-3 visade då upp diverse talanger så som sång och dans.
Därefter fick barnen välja på disco, rita, bygga, spela spel, läsa eller titta i böcker, pussla
och "Just dance". Det var en härlig dag som sjöd av aktivitet.