Matematiska resonemang och
uttrycksformer
Sifferlek
Vårt arbete med siffrorna
fortsätter. Barnen har blivit jätteduktiga! De har kommit in i materialet och
kan jobba självständigt med veckans siffra, vilket också är ett av målen med
arbetet. Den här månaden har vi jobbat med 2 och 3.
I vårt arbete med
Matteleken har vi tränat på att avläsa talen från 0 till 20 samt kunna se
fortsättning på enklare talmönster. Vi har även fortsatt att arbeta med
matematiska begrepp där vi bl.a. gjort enklare jämförelser av vikt, volym och
längd.
Språk och kommunikation
Språktimmen
Vi har nu avslutat boken ”…och upp flög Edmund” och
börjat läsa ”Misse Matvrak”. När vi läser tränar vi bl.a. läsriktningen och vi
lär oss känna igen bokstäver och ord. Vi
har också jobbat vidare med bokstäverna i ABC-pärmarna. Även i det här arbetet
har barnen lärt sig arbetsgången och blivit mer självständiga.
Språklek
Vi börjat jobba med bokstavsljuden. Vi tränar på
hur ord låter i början och i slutet. Barnen har t.ex. fått vara ljudletare och
hittat saker på ett visst ljud. Det är viktigt att barnen lär sig koppla ljud
till bokstav för att sedan kunna lära sig läsa.
Tema
Vi har avslutat tema; kommunikation med att låta
barnen göra dockteatrar i grupper. Vi inledde arbetet med att låta barnen se
när vi vuxna spelade upp ”De tre bockarna Bruse” för barnen. Därefter blev de
slumpvis indelade i sina grupper där de tillsammans hittade på en saga och
tillverkade pappersfigurer. Sedan spelade de upp sin teater för sina kamrater
som filmade med kompisens lärplatta.
Nästa vecka går vi till biblioteket och lånar böcker
för sista gången i förskoleklass.
ALLA BÖCKER SKA VARA INLÄMNADE SENAST DEN 11 APRIL.
Vi har nu påbörjat vårt
tema Naturvetenskap som inleddes med att arbeta med mönster. Vi har läst ”Sagan
om pannkakan”, ritat mönster på kläder och tränat på att färdigställa olika
mönster. Barnen tränar också på att kopiera olika mönster.
Skapande och estetiska
uttrycksformer
Skapande
Barnen har pärlat kycklingar som ni så småningom
kan hänga upp i påskriset
Vi rockade sockorna för att uppmärksamma allas lika
värde. Barnen designade då sina egna strumpor.
Lekar, fysiska
aktiviteter och utevistelse och Natur,
teknik och samhälle
Skogen och året runt
boken
Nu har vi äntligen fått börja möta våren i skogen!
Barnen letade efter både blommor och småkryp under löven, men just den här
dagen hade de inte riktigt vaknat. Däremot var det en riktigt fin vårdag med
mycket fågelkvitter.
Boken om mig
Vi har pratat om våra
favoritfärger och tryckt våra händer i den färgen. Vi har också pratat om
känslor.
S.T.A.R.K
Nu har vi kommit fram till
R som i respekt. Vi pratar då om allas lika värde och att vi respekterar
varandras olikheter.